Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Susanne Docter - WaarBenJij.nu Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Susanne Docter - WaarBenJij.nu

Nieuw-Zeeland

Blijf op de hoogte en volg Susanne

28 Mei 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Vanaf Sydney zijn we op 3 mei naar Auckland gevlogen. Daar werden we door Danielle en haar moeder opgewacht. We hebben Danielle in Chiang Mai leren kennen en toen ze hoorde dat we naar Nieuw-Zeeland kwamen, nodigde ze ons uit om bij haar thuis te verblijven. Ze was zelf die dag ervoor pas terug gekomen van haar reis, dus het was perfect getimed. We zijn 10 dagen op het noordelijke eiland van Nieuw-Zeeland geweest.

We werden dus met de auto van het vliegveld in Auckland opgehaald. Dit was erg fijn, want de luchthaven is nog een behoorlijk eindje van de stad. Zij wonen net aan de andere kant van de Harbour Bridge met een prachtig uitzicht over de skyline van de stad. Nadat we onze koffers hadden uitgepakt en wat hadden opgefrist, stond het eten al op ons te wachten. Het verlangen naar thuis wat ik Sydney nog had, werd hier meteen helemaal gestild. Het was weer ouderwets met het hele gezin gezellig aan tafel eten. In het huis wonen naast Danielle en haar moeder ook haar oma en de hond. Ze zijn allemaal heel aardig en ontzettend gastvrij. We mochten zelfs in haar moeders kamer slapen. We konden ook eindelijk al onze spullen weer even wassen en van het internet gebruik maken. We hadden nog niet echt een plan voor Nieuw-Zeeland, dus de volgende ochtend hebben we dat eerst even geregeld. Het was die dag heerlijk weer, dus ’s middags zijn we met Danielle naar het strand geweest. Aan het eind van de middag werden we daar door haar moeder en oma met de camper opgehaald om naar een night market te gaan. De night market was ergens in een overdekte parkeergarage. Er stonden allemaal eettentjes uit verschillende landen, dus je kon er van alles krijgen. Het deed me meteen weer even aan Azië denken met al die verschillende geuren. Het was ook allemaal redelijk goedkoop, dus daar hebben we lekker wat gegeten. ’s Avonds hebben we heerlijk een avondje op de bank gezeten. Daar waren we beiden wel even aan toe. De volgende dag zijn we de stad ingegaan. We hebben de ferry naar Devenport genomen. Daar hebben we een heuvel beklommen, waar vanaf je een mooi uitzicht hebt over de stad. Het weer was die dag helaas wat minder. Het waaide behoorlijk hard en het begon een beetje te regenen toen we boven op de berg waren, dus zijn we daar niet zo lang gebleven. ’s Middags hebben we voor wat cadeautjes geshopt om Danielle en haar familie te bedanken voor de gastvrijheid.

Op dinsdag zijn we ’s ochtends vroeg met de bus naar Rotorua vertrokken. Het was ongeveer 4 uur met de bus langs een prachtige route. Rotorua is een klein dorpje dat bekend staat om de Maoricultuur. Verder zijn er ook vulkanen actief in die regio, waardoor er een soort rotte eierengeur hangt, die wat minder prettig is. Die avond zijn we naar een Maorivoorstelling geweest. De Maori’s zijn de originele bewoners van Nieuw-Zeeland en de uitvinders van de bekende Haka bij rugbywedstrijden. We kregen daar een show over hoe de Maori’s vroegen leefden. Dit was erg leuk en interessant om te zien. Als eerst moesten we een stukje het bos inlopen en zagen we een paar Maori’s in een bootje aan komen varen. Daarna gingen we naar een plek waar ze een stukje dorp hadden nagebouwd. Daar lieten ze zien hoe het dagelijks leven van een Maori er vroeger uitzag. Het was erg leuk om te zien, vooral de Haka. Na afloop was er een heerlijk buffet voor iedereen. De volgende morgen zijn we naar Hobbiton geweest, de plek waar de films “The lord of the Rings” en “The Hobbit” zijn opgenomen. Toen we aankwamen was het zo mistig dat je nog geen 50 meter ver kon kijken. We waren dan ook een beetje bang de we weinig van de mooie omgeving te zien zouden krijgen. Gelukkig was het aan de andere kant van de heuvel wel zonnig. Het is een prachtig heuvelachtig gebied met niks anders dan alleen maar schapen en wat bomen. In dat gebied hebben ze Hobbiton gebouwd, de plek waar de Hobbits wonen. Het was erg leuk om die set in het echt te zien. Het is erg knap hoe ze in de films verschillende perspectieven hebben gebruikt om sommige acteurs groter te laten lijken dan anderen. Aan het eind hebben we nog een drankje bij The Green Dragon Inn gedaan. Later die middag zijn we met de bus verder gegaan naar Taupo, in het midden van het noordelijke eiland. De volgende ochtend is Elise daar gaan skydiven. Ik heb dat de vorige keer in Nieuw-Zeeland al gedaan, dus ik besloot om een mooie hike te gaan doen. Het was prettig om even een paar uurtjes helemaal alleen te zijn. Je hebt dan wat meer tijd om te beseffen hoe bijzonder deze hele trip eigenlijk is. Ik heb een hike naar de Huka Falls en de natural hot Springs gedaan. Het was prachtig weer, dus heerlijk om een wandeling te maken. Het eerste stuk was een mooi pad door het bos met overal paddenstoelen. Na een klein stukje lopen liep er een klein riviertje waar de stoom vanaf kwam, zo warm dat het was. Dit was erg gaaf om te zien. Na iets meer dan een uurtje lopen kom je uit bij de Huka Falls. Dit is een soort stroomversnelling met op het einde een kleine waterval. Het is erg mooi om te zien, want het water is ijzig blauw en de golven zo wit als sneeuw. De terugweg liep langs de rivier. Dit was een erg mooi stuk met alle gekleurde bomen op de achtergrond. Aan het einde van de route zaten de natural hot springs. Het warme beekje mengde zich hier met de grote koude rivier. Hierdoor kreeg je een mix van warm en koud water, waardoor het heerlijk was om in te baden. Hier heb ik dus even heerlijk in het water gelegen. Het uitzicht was echt prachtig en de zon scheen, dus ik kon even heerlijk ontspannen na het wandelen. Die middag gingen we alweer verder naar de volgende bestemming: Ohakune.

Ohakune is een heel klein dorpje in een wintersportgebied. Het is maar een paar straten groot, dus er is niet heel veel te beleven. We verbleven daar in een groot huis met een prachtig uitzicht op de besneeuwde bergtoppen. Je krijgt dus meteen een wintersportgevoel. Het is nog geen winter, dus gelukkig was het nog niet zo heel koud. We zijn naar Ohakune gegaan om de Tongariro Crossing te doen. Dit is een 20 km lange hike tussen 2 vulkanen door. Deze hike staat bekend als één van de mooiste dayhikes van Nieuw-Zeeland. Op vrijdag was het weer niet goed genoeg om de hike te doen, dus hebben we het rustig aan gedaan. We hebben wat voorbereidingen voor de hike getroffen en een korte boswandeling gemaakt. ’s Middags hebben we een filmpje gekeken en gekookt. Daarna zijn we vroeg naar bed gegaan, want de volgende ochtend moesten we er al vroeg uit. Om 6 uur ging de wekker de volgende ochtend al. Het zou die dag mooi weer worden, zodat we de hike konden gaan doen. Het was nog ongeveer een uurtje met de bus rijden naar het begin van het pad. Vanaf de start had je een schitterend uitzicht op de besneeuwde bergtoppen. Het zonnetje scheen, dus dat maakt het plaatje helemaal compleet. Na ongeveer 2, 5 uur lopen kwamen we op de top aan. We zaten toen midden in een wolk, dus er was nog weinig te zien. Het was er behoorlijk fris en er lag een laag sneeuw, dus we waren blij met de handschoenen die we hadden gekocht. Zo lig je op het strand en zo lig je in de sneeuw. We hebben op de top geluncht en gewacht tot de wolk over zou waaien. Een kwartiertje later was het helemaal opgeklaard en hadden we een schitterend uitzicht. We keken uit op de Red Crater en de bergmeren. De krater van de vulkaan stoomde behoorlijk, wat een mooi uitzicht gaf maar ook een minder prettige geur. De meren waren echter supermooi zeegroen van kleur met daarachter de stomende vulkaan. Daaromheen zag je overal besneeuwde bergtoppen, dus het was zeker de moeite van het omhooglopen waard! Vanaf daar liep het pad langs een heel mooi groot meer. Daarna liep het pad langzaam weer naar beneden. We liepen nu aan de andere kant van de berg, waar vanaf je zelfs Taupo helemaal zag liggen. Dit stuk van het pad ging zigzaggend naar beneden, maar er leek geen einde aan te komen. Na ongeveer 2 uur lopen, kwamen we bij het laatste gedeelte van de hike aan die door het bos liep. Na ongeveer 6 uur en 20 km lopen waren we dan bij het einde aangekomen. Het was zeker één van de mooiste hikes die ik tot nu toe gedaan heb. Na een heerlijke warme douche hebben we nog een drankje gedaan op het volbrengen van de hike en dat we nog maar 100 dagen hebben tot we weer thuis zijn!

De volgende dag zijn we met de bus naar Wellington gegaan. Dit is nog zo’n 7 uur rijden dus hebben we die dag vooral in de bus gezeten. Rond 9 uur ’s avonds kwamen we in Wellington aan. Hier hebben we met Danielle, haar broer en zijn vrienden in een barretje wat gedronken. Danielle’s broer studeert en woont in Wellington en Danielle ging dit weekend haar broer toevallig opzoeken, dus vroeg ze of we ook bij hem wilde blijven logeren. We sliepen die avond dus in de woonkamer van hun studentenhuis. Het was leuk om te zien hoe de studenten daar wonen. De volgende dag zijn we Wellington ingegaan. We hebben wat door de stad gelopen en zijn naar een museum geweest. Het museum was erg interessant. Ze hadden allemaal verschillende soorten zalen met veel interactieve dingen. Zo was er een zaal over dieren, over natuurrampen, over de geschiedenis van Nieuw-Zeeland en zijn bewoners en over de Maori’s. Vooral de zaal over de natuurrampen was erg interessant. Nieuw-Zeeland wordt redelijk vaak door aardbevingen en vulkaanuitbarstingen getroffen, dus het was interessant om te zien hoe dat allemaal werkt. Ze hadden ook een huisje nagebouwd, waarin je kon voelen hoe een aardbeving met een kracht van 6 op de Schaal van Richter aanvoelt. Die avond zijn we weer teruggevlogen naar Auckland en zat onze rondtrip in Nieuw-Zeeland er alweer op.

Nieuw-Zeeland was erg leuk en vooral erg mooi qua natuur. We hadden ook veel geluk dat we Danielle hebben leren kennen, want we zijn behoorlijk verwend door haar en haar familie. Het was erg prettig om gewoon weer even in een huis te zijn waar je niet continu op je spullen hoeft te letten en waar niet alles wat je doet meteen geld kost. Het is ook erg leuk om te zien hoe mensen in andere landen leven en wat hun gewoontes zijn, want zo leer je een land en haar bewoners veel beter kennen. De kou was alleen wel even wennen, maar die laten we gelukkig alweer snel achter ons, want de volgende bestemming is: Fiji!. Op naar het paradijs ;)

xx suus

• 29 Mei 2014 - 14:37

Marian Docter:

Hallo Susanne, weer met veel genoegen je avonturen in Nieuw-Zeeland gelezen. Nu weet ik het zeker. Ik ga zeker een keer naar Nieuw Zeeland. Bedankt. xxx mama

• 30 Mei 2014 - 10:07

Jopie Overkamp-Docter:

Hallo Susanne.

Wat maak je toch een prachtige reis.
    En wat heerlijk dat jullie zo hartelijk zijn opgevangen door Danielle en haar moeder.
    Even fijn "thuiskomen" is altijd heerlijk.
    Nog veel plezier met de volgende landen.
    Ik lees de verslagen wel weer. Altijd leuk en hartelijk dank.

Groetjes Ton en Jopie.