Leven in Sydney! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Susanne Docter - WaarBenJij.nu Leven in Sydney! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Susanne Docter - WaarBenJij.nu

Leven in Sydney!

Blijf op de hoogte en volg Susanne

09 Augustus 2012 | Australië, Sydney

Hee!

Het leven hier in Sydney is echt geweldig! Het is zo lekker om ’s ochtends uit het raam te kijken en dan een strak blauwe hemel met een heerlijk zonnetje te zien. Je krijgt meteen zin om op te staan en naar buiten te gaan. Het is ook heerlijk om dan na het ontbijt rustig in het ochtendzonnetje door het park naar de uni te lopen. Een beter begin van de dag bestaat er volgens mij niet!

Deze week zijn de lessen op de uni dan echt begonnen. Het was nog steeds nog wel een beetje een rommelige week, aangezien er alleen nog maar wat introductiecolleges waren. De werkcolleges beginnen volgende week pas. De vakken die ik hier in Sydney ga volgen zijn: Corporate Finance 2, Development Economics, Psychology 1002 en Learning in Outdoor Education. Deze vakken heb ik in maart al moeten kiezen, waardoor er deze week en volgende week nog de mogelijkheid bestaat om van vakken te wisselen. Ik heb van alle vakken nu een introductiecollege gehad en ze lijken me allemaal wel interessant, dus ik ga waarschijnlijk niet meer wisselen. Ik heb voor 2 economische vakken gekozen en voor 2 andere vakken. Corporate Finance 2 is meer een verdiepend vak, aangezien het verder gaat op wat ik vorig jaar in Finance 1 al heb geleerd. Development Economics is meer een algemeen economisch vak over opkomende economieën. Daarnaast heb ik nog 2 totaal andere vakken gekozen. Het begin van het 3e jaar is een vrije keuze ruimte, dus daardoor kun je ook vakken van een andere studie volgen om je kennis wat te verbreden. Ik heb daarom voor een introductie vak van psychologie gekozen. Het lijkt me erg interessant om daar wat meer over te weten te komen en ik denk dat het ook een toegevoegde waarde voor mijn eigen studie kan hebben. Als laatste heb ik een heel speciaal vak gekozen. Dit vak heet Learning in Outdoor Education. Het vak hoort niet bij een bepaalde studie en is speciaal voor internationale studenten ontwikkeld. In dit vak leer je vooral hoe je in de natuur moet overleven en ga je dat ook echt in de Australische natuur toepassen. Het is dus een erg praktisch vak met 2 excursies. We gaan één dag naar het Royal National Park en we gaan 3 dagen naar de Blue Mountains.
Hier op de uni schrijf je je voor de werkcolleges niet voor bepaalde tijden in, zoals ik dat in Rotterdam gewend ben. Hier krijg je een rooster en die kun je dan naar eigen wens aanpassen, zolang als de vakken niet op dezelfde tijden worden gegeven. Je kunt hier bijvoorbeeld aangeven dan je een bepaalde dag of tijd vrij wilt hebben. Je kunt net zoveel dagen en tijden aanklikken en de computer bekijkt dan meteen of dat mogelijk is. Ik heb mijn rooster nu zo gemaakt dat ik maandag t/m donderdag elke dag van ongeveer 10 tot 2 les heb. De lessen die ik om 10 uur heb, worden diezelfde dag ook nog een keer om 3 uur gegeven. Dat kan nog wel eens van pas komen als je wat moeite hebt met opstaan, bijvoorbeeld na een avondje stappen ;) Sommige mensen maken hun rooster zo dat ze bijvoorbeeld alleen maar dinsdag en woensdag les hebben en de rest van de week vrij zijn. Je kunt het dus (bijna) volledig naar eigen wens invullen. Dit komt vooral doordat de colleges vaak meerdere keren per dag of per week gegeven worden, aangezien er zoveel studenten zijn.

Sydney is echt veruit de beste stad waar ik tot nu toe geweest ben! Je hebt gewoon alles wat je je maar wensen kunt. Er is een bruisend centrum waar elke dag van alles te doen is, er is een grote haven met prachtig uitzicht, er zijn meerdere stranden, de zon schijnt bijna elke dag, de mensen zijn heel aardig en relaxed, er zijn heel veel mooie parken en bijna alles is op loopafstand te doen. Door dit alles is het centrum is ook lang niet zo hectisch als dat je zou verwachten in zo’n miljoenenstad.
De prijzen hier in Sydney zijn wel behoorlijk hoog. Dit komt natuurlijk vooral omdat de euro nou niet echt zijn beste tijd beleefd en Australië een redelijk stabiele economie heeft op dit moment. Het minimumuurloon is hier ongeveer 17 dollar, dus wat dat betreft is het wel redelijk in evenwicht en ligt het dus vooral aan de voor ons slechte wisselkoers. Ik probeer hier dus vooral veel op aanbiedingen en acties te letten. Het kost soms even wat tijd, maar je kunt er aardig wat geld mee besparen. Gelukkig hebben ze hier grote Amerikaanse supermarkten die redelijk goedkoop zijn. Het is hier bijna even duur om eten af te halen als zelf thuis te koken, dus daar heb ik tot nu toe ook aardig wat gebruik van gemaakt. Het enige eten in Sydney dat redelijk goedkoop is, is sushi! De sushi is veel hier nog veel lekkerder dan in Nederland en nog redelijk gezond ook ;) Ik eet het hier dan ook gemiddeld 3x in de week en ik zou het totaal niet erg vinden om het nog vaker te eten. Sydney is na Japan de plek waar het meeste sushi wordt gegeten en de sushirestaurantjes zitten dus overal in de stad. Dinsdag wordt hier waarschijnlijk pizzadag, aangezien de Pizzahut dan 2 pizza’s voor maar 10 dollar verkoopt. Dit soort acties zijn erg handig om te weten, als je weet dat een normale pizza in een restaurant al gauw 20 dollar kost.

Afgelopen woensdag was er een soort markt op de uni waar alle clubs van de uni informatie gaven over zichzelf. Ik wil hier in Sydney graag wat nieuwe sporten uitproberen en dan vooral sporten bij het water ;). Ik heb me daarom ingeschreven bij de Sydney Uni Sailing Club. Elke zaterdag kun je dan de hele dag zeilen, windsurfen, kajakken of gewoon zwemmen en op het strand liggen. Afgelopen zaterdag hielden ze een BBQ op het strand en de locatie is echt prachtig! Het is nog geen 20 min met de ferry van de Opera house en toch is het er heerlijk rustig. Het uitzicht vanaf de ferry is ook echt prachtig. Toen we na de BBQ met de ferry teruggingen ging de zon net onder, waardoor de haven er nog mooier uitzag en wat prachtige foto’s opgeleverd heeft!
Zondag was het prachtig weer met ongeveer 23 graden en daarom was het de perfecte dag om voor het eerst naar Bondi Beach te gaan. Het is zo raar dat je met een busrit van een kwartiertje van het midden van het centrum zo in een keer op het strand staat. Het strand zag er ook veel beter uit dan op TV, misschien ook omdat er nog niet zoveel toeristen zijn. We hadden met een groepje exchange studenten bij Bondi Beach afgesproken om the Eastern Beaches Coastal Walk te doen. Dat is een wandelroute langs de kust van Bondi Beach naar Coogee Beach en duurt ongeveer 1,5 tot 2 uur. Het uitzicht was echt geweldig en je voelt je in een totaal andere wereld.

xx suus

  • 09 Augustus 2012 - 09:43

    T.Overkamp:

    Lieve Suus.

    Wat een mooi verslag heb je geschreven.
    We zien het bijna zo voor ons zoals je de dingen beschrijft.
    Heerlijk zo op het strand met zo'n prachtige zonsondergang.
    En niet tevergeten al die andere dingen die je daar zo meemaakt.
    Wat een geweldige ervaring voor je.
    Dit vergeet je je leven niet meer!
    Ik geloof dat ik ook maar eens een paar weken overkom, lijkt me best wat
    zo'n heerlijk strand met alles erop en eraan!!!
    Maar ach, Nederland is ook mooi en de Achterhoek ook hoor. Het is hier lekker rustig en
    een mooie omgeving. We zitten hier prima!
    Ton was ziek geweest maar is nu, na een "kuurtje"gelukkig weer beter.
    Het is hier nu ook heerlijk weer, dus gaan we er lekker van genieten.
    We wensen je een heerlijke tijd daar en natuurlijk succes met je studie.
    Tot een volgende keer!

    Groetjes en liefs van Ton en Jopie.

  • 09 Augustus 2012 - 14:49

    Susanne:

    Leuk om te horen dat jullie het zo volgen!
    Gelukkig gaat het ook weer wat beter met Ton ;)
    Ik zal jullie goed op de hoogte houden van al mijn belevenissen hier!

    Groetjes Susanne

  • 11 Augustus 2012 - 19:24

    Peter-Paul Smits:

    Heey Susanne.

    Hoop dat het goed bevalt in Sydney in Australie?Hopelijk heb je mooi weer?

    Trouwens Jochen Miller draait 18 Augustus in Metro City in Sydney!Trouwens een Nederlandse DJ!
    Ik hou wel van zijn muziek,het is vooral Trance muziek!

    Ook in Australie zie je steeds meer Nederlandse DJ's tijdens de grote feesten.En ook steeds meer Trance muziek gedraaid wordt.Alleen het is wel een nieuwe muziek stroom.

    Ik spreek je snel weer.
    Groetjes Peter-Paul

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Studeren in Australië!

Exchange

Recente Reisverslagen:

03 Januari 2013

Last days in Sydney!

01 Januari 2013

Adelaide, Melbourne en Tasmanië

08 December 2012

Roadtrip Nieuw-Zeeland

23 November 2012

Time to say goodbye!

18 November 2012

Studievakantie
Susanne

Actief sinds 16 Juli 2012
Verslag gelezen: 866
Totaal aantal bezoekers 21262

Voorgaande reizen:

23 Februari 2014 - 19 Augustus 2014

Wereldreis

17 Juli 2012 - 04 Januari 2013

Studeren in Australië!

Landen bezocht: