Australië - Reisverslag uit Sydney, Australië van Susanne Docter - WaarBenJij.nu Australië - Reisverslag uit Sydney, Australië van Susanne Docter - WaarBenJij.nu

Australië

Blijf op de hoogte en volg Susanne

18 Mei 2014 | Australië, Sydney

Na 2 maanden in Azië te zijn geweest, is het prettig om weer even in de Westerse wereld te zijn.
De eerste bestemming in Australië was Sydney, dus dat voelde helemaal als thuiskomen. Het was erg prettig om gewoon te weten waar je heen moet en niet continu op de kaart te hoeven kijken. Het enige wat ik niet erg gemist heb, zijn de Westerse prijzen. Daar moesten we juist weer even aan wennen. In totaal zijn we 3 weken in Australië geweest, waarin we naar Sydney, Surfers Paradise, Brisbane en Byron Bay zijn geweest.

Na een kort nachtje in het vliegtuig, werd ik wakker met het prachtige uitzicht van Circular Quay, met het Opera House en de Harbour Bridge. Vanuit het vliegtuig ziet het er nog steeds erg mooi uit. Vanaf dat moment begon mijn hart wat sneller te kloppen. Het voelde net weer even alsof ik voor de eerste keer naar Sydney ging. Dit keer wist ik alleen al precies wat me te wachten zou staan en dat gaf ook wel even een prettig gevoel. Het voelde echt alsof ik even naar huis ging. Hierdoor kreeg ik na een paar dagen ook wel een soort heimwee gevoel, wat ik nog nooit echt eerder heb gehad. Het was geen heimwee naar Nederland, maar meer heimwee naar thuis, naar je eigen plek. Thuis voelde namelijk zo dichtbij, maar was in werkelijk eigenlijk zo ver weg. Vooral toen ik langs de uni of mijn oude huisje liep, kon ik thuis eigenlijk letterlijk aanraken, maar was het toch niet binnen handbereik. Dit zorgde wel een beetje voor gemengde gevoelens. Ik kreeg opeens heel erg zin om even op mijn eigen bank te liggen of in mijn eigen bed te slapen, zonder de kamer met 5 anderen te hoeven delen. Aan de andere kant was het wel erg leuk om weer terug te zijn. Het voelt alsof ik geen dag weg ben geweest. Ondanks dat verbaasde ik me meteen bij aankomst alweer hoe aardig de mensen hier in Australië ook alweer zijn. Het geeft je meteen zoveel positieve energie en het werkt heel aanstekelijk. Iedereen biedt altijd meteen zijn hulp aan, verontschuldigd zich voor alles ook al waren zij niet degene die het deden en iedereen staat meteen op als er een ouder iemand aankomt. Hier kunnen we in Nederland nog heel wat van leren. Ik had niet gedacht dat het me nog zo op zou vallen, maar blijkbaar is het verschil dus toch behoorlijk groot. De eerste week zijn we in Sydney gebleven. We hadden een hostel in de suburb Glebe, een erg gezellige en rustige wijk net buiten het centrum. Het hostel was wel even wennen na de luxe hotels die we in Azië hebben gehad, maar het was prima te doen.

De eerste dag in Sydney hebben we wat door het centrum gelopen en zijn we naar Circular Quay geweest om het Opera House te bekijken. Verder zijn we nog naar Paddy’s Market geweest, waar we ’s avonds heerlijk sushi hebben gegeten. Daarna zijn we naar het vuurwerk bij Darling Harbour geweest. Ik heb het vuurwerk al heel wat keer gezien, maar dit keer was het toch wel weer erg speciaal. Het was de perfecte afsluiter van de eerste dag in Sydney. De eerste paar dagen in Sydney was het redelijk slecht weer. Het was behoorlijk fris, vergeleken met Azië, en het regende regelmatig. De tweede dag hebben we dus niet zoveel kunnen doen. We hebben toen de rest van onze trip in Australië maar even geregeld. Verder hebben we nog wat door de stad gelopen. Het centrum is behoorlijk groot, dus we hadden in twee dagen tijd al behoorlijk wat kilometers gemaakt, ook doordat ons hostel wat buiten het centrum zat. Die avond hebben we voor het eerst op onze reis zelf gekookt! De volgende dag hebben we een rondje langs de plekken gemaakt waar ik veel kwam toen ik hier woonde. Als eerst zijn we naar The University of Sydney geweest. Ik kreeg meteen weer zin om te gaan studeren toen ik daar rondliep. Daarna zijn we naar het Broadway Shopping Centre geweest waar ik altijd mijn boodschappen enz. deed. Vanaf daar zijn we naar mijn oude huisje geweest en naar een plek waar een groep zwerfkatten zitten, waar ik ook vaak kwam. Het was erg leuk en vertrouwd om weer even mijn ‘dagelijkse’ rondje te lopen, maar het gaf ook wel een beetje een dubbel gevoel. Op dat moment kreeg ik voor het eerst op deze reis ook even zin om thuis te zijn, omdat het zo dichtbij voelde. ’s Avonds zijn we naar Roselle Bay geweest. Dit is een kleine baai in de buurt van ons hostel. Het is een hele mooie en rustige plek, waar vandaan je een schitterend uitzicht hebt over de Skyline van Sydney.
Op dinsdag zijn we naar Bondi Beach geweest en hebben we vanaf daar de Coastal Walk naar Coogee Beach gedaan. Het weer zat nog steeds niet erg mee, maar het was in ieder geval wel droog. Het waaide erg hard, waardoor er hele mooie hoge golven waren. Het was dus niet echt weer om op het strand te liggen, maar wel erg mooi voor de Coastal Walk. We konden even lekker uitwaaien, nadat we de dagen daarvoor vooral in de stad waren geweest. Het voordeel van het mindere weer was wel dat we nu wat andere kleren aan konden, wat wel prettig was na 2 maanden dezelfde kleren te hebben gedragen. Die avond waren we behoorlijk moe van die dagen ervoor, want we hadden al behoorlijk veel gezien. De volgende dag hebben we het daarom wat rustiger aan gedaan en daar waren we ook wel even aan toe. Het was woensdag ook een stuk mooier weer, dus zijn we weer naar Circular Quay geweest. Daar hebben we over de Harbour Bridge gelopen voor een prachtig uitzicht over de haven. Het viel ons op dat het erg druk was bij het Opera House, maar we dachten dat dat door het weer kwam. Toen we later op een TV keken, zagen we ineens dat William & Kate in het Opera House waren. Een kleine 10 minuten later zagen we ze ook opeens in een auto langsrijden. Op woensdagavond zijn we naar een lokale kroeg in Glebe geweest om naar de Crab race te kijken. Het was erg grappig om eens mee te maken. De hele buurt was behoorlijk dood, maar de kroeg zat helemaal vol met vooral studenten en backpackers. Er werden de hele tijd wedstrijdjes gehouden, met als hoogtepunt telkens de Crab race. Het werd telkens groots aangekondigd en de hele kroeg ging uit zijn dak als het deuntje weer gespeeld werd. Iedereen die meedeed werd daarna met een soort waterpistool natgespoten als introductie. Daarna werden de krabbetjes naar voren gehaald en in het midden van een ronde tafel losgelaten. De eerste 5 krabben die bij de rand van de tafel waren, hadden gewonnen. De 5 mensen die op de winnende krabben hadden gewed moesten dan nog een wedstrijdje doen om uit te maken wie de winnaar was. Het was erg grappig om te zien en het is jammer dat we zoiets in Nederland niet echt hebben.
Op donderdag hebben we Sydney even verlaten en zijn we naar de Blue Mountains gegaan. Dat ligt 2 uur met de trein het binnenland in. We hebben daar een hike gedaan bij de Wentworth Falls. Tijdens mijn exchange heb ik die hike ook al gedaan en het is zeker één van de mooiste routes in The Blue Mountains. In Australië is het momenteel herfst, maar daar is in Sydney niet veel van te zien. In the Blue Mountains leek het daarom net of we zo de herfst inliepen. Het was een prachtige herfstdag: een lekker zonnetje, een verfrissend windje, gekleurde bomen en paddenstoelen. Een ideale dag dus om door het bos te wandelen. Het is een schitterende route met een prachtig uitzicht over de vallei en veel mooie watervallen. Het was echt even een dagje ontspannen na de drukte van de stad. De volgende dag was het ook weer prachtig weer. We zijn daarom met de ferry naar Manly Beach gegaan. Het was erg druk op Manly, maar we dachten dat dat kwam omdat het Goede Vrijdag was en iedereen dus vrij was. Dit was niet de reden dat het zo druk was, William & Kate zouden namelijk langskomen. De vorige keer hadden we ze gemist, dus dat wilden we niet nog een keer laten gebeuren. Na een tijdje wachten kwamen ze dan aan. Ze kregen een demonstratie van Surf Patrol op het strand. Het was erg leuk om ze eens in het echt te zien. Helaas zagen we ze maar even, maar het was al een leuke verrassing dat ze er waren. Met zonsondergang hebben we de ferry weer terug genomen. Het blijft erg mooi om de haven in te varen met zonsondergang. Daarna zijn we naar de wijk Newtown geweest, waar we heerlijk bij een Thais restaurant uit eten zijn geweest om ons verblijf in Sydney goed af te sluiten.

De volgende dag zijn we met de bus naar Surfers Paradise gegaan. Het is nog een behoorlijk stuk met de bus, dus kwamen we de volgende dag pas aan. Dit keer was het helaas geen nachtbus, maar gelukkig zijn we al behoorlijk getraind om zittend te slapen. In Surfers Paradise was het een paar graden warmer dan in Sydney, dus we waren eigenlijk meteen weer terug in de zomer. Het is ook echt een vakantieoord met veel luxe hotels. Ons hostel zat wat buiten Surfers Paradise zelf, waardoor het wat rustiger was. Met maar 10 minuten lopen zat je op een prachtig strand. We hadden erg gezellige kamergenoten, dus daar hebben we veel mee opgetrokken. Wat natuurlijk niet kon ontbreken tijdens ons verblijf in Australië en al helemaal in Surfers Paradise was surfen natuurlijk. Op dinsdag zijn we daarom een paar uurtjes wezen surfen. We zaten toevallig met iedereen van onze kamer in een groep, dus dat was ook erg gezellig. Het surfen was erg gaaf en ging behoorlijk goed. Het is echt een heel gaaf gevoel als het je eindelijk lukt om op te staan. Het is behoorlijk vermoeiend, omdat je de hele tijd tegen de stroming inloopt, maar het is het meer dan waard. Na het surfen hadden Johnny (CAN) en Jeremy (AUS) voor ons heerlijke fajita’s gemaakt. Daarna zijn we nog even naar het strand geweest. ’s Avonds hebben wij toen voor hen gekookt. We hadden een Griekse salade gemaakt met brownies en ijs als toetje. Daarna hebben we nog gezellig een drankje gedaan. Het was een erg leuke avond en een mooie afsluiter van ons verblijf in Surfers Paradise.

Vanuit Surfers Paradise zijn we met de bus naar Brisbane gegaan. We zijn daar naar de Lone Pine Koala Sanctuary geweest. Een sanctuary is erg leuk om naartoe te gaan, omdat het alleen lokale dieren zijn en er telkens shows worden gegeven. Je kunt ook veel dichter bij de dieren komen, dan in een dierentuin. Het is vaak ook niet zo groot, dus ook niet zo druk. We hebben er vleermuizen, emoes, wombats, vogelbekdieren, kangoeroes, koala’s, Tasmanian Devils en nog wat andere dieren gezien. Het was een erg leuk, vooral de kangoeroes omdat ze gewoon los rondlopen en je dus heel dichtbij kunt komen. Op vrijdag was het ANZAC day in Australië, oftewel herdenkingsdag. ’s Ochtends zijn we daarom naar een parade geweest. Veteranen uit alle oorlogen liepen mee en werden als helden onthaald. Het viel me wel op dat Australië bij eigenlijk alle oorlogen betrokken is geweest, maar dat je daar eigenlijk nooit iets over hoort. Die middag zijn we naar South Bank geweest en hebben we lekker in het zonnetje gezeten. South Bank is een erg gezellige boulevard langs de rivier, met veel leuke restaurantjes, veel parkjes en een zwembad met strand. De volgende dag zijn we naar de Gallery of Modern Art geweest. Sommige kunst was een beetje vreemd, maar vooral de muziekafdeling was erg leuk. Daarna hebben we een stukje met de ferry gevaren en zijn toen langs de rivier weer terug naar South Bank gelopen. Daar hebben we wat gegeten en zijn we naar de avondmarkt geweest. Toen we terug wilden gaan naar ons hostel, zagen we dat er een open air cinema was, dus toen zijn we daar nog heen geweest.

De volgende dag zijn we met de bus naar alweer verder gegaan naar Byron Bay. Byron Bay is een bijzonder dorpje langs de oostkust van Australië. Het lijkt alsof het hippie-tijdperk daar nooit is gestopt. Je ziet veel mensen met lang haar of dreadlocks, een baard, een surfplank en hippie-kleding. Daarnaast lopen ze vaak op blote voeten en roken ze wiet. Verder zie je veel restaurantjes waar ze “healthy food” verkopen en worden overal yogalessen aangeboden. De eerste dag zijn we naar het centrum geweest en hebben we even lekker in de zon gelegen bij het strand. Ons hostel zat wat buiten het dorpje, maar direct aan het strand, dus ’s avonds zijn we daar nog even naar het strand geweest. Op dinsdag zijn we over het strand naar het centrum gelopen en vanaf daar naar de vuurtoren. Het is een hele mooie route langs de kust en duurt ongeveer een uurtje. Vanaf de vuurtoren heb je een prachtig uitzicht over de hele baai. Onderweg kwamen we nog een wilde walibi tegen en zagen we dolfijnen zwemmen. ’s Middags zijn we naar het strand geweest en hebben we in de zee gezwommen. De volgende twee dagen zijn we ook naar het strand geweest om lekker te relaxen en te zwemmen. We zijn dan ook redelijk verkleurd in die dagen, want ondanks dat het herfst is, is de zon nog behoorlijk sterk. ’s Avonds zijn we met de nachtbus terug naar Sydney gereden, waar we de volgende ochtend aankwamen. Toen zijn we eerst nog even naar het Opera House geweest en hebben we daar heerlijk in het zonnetje gezeten. Daarna zijn we naar Max Brenner, de chocoladebar gegaan, want dat was er de eerste week niet van gekomen en is zeker een must do in Sydney. Er hangt een gezellig sfeer en ze hebben heerlijke dingen. Helaas hebben ze in Nederland nog geen vestiging geopend. We hadden die nacht behoorlijk slecht geslapen, dus ’s middags hebben we maar even wat bijgeslapen. We zaten in hetzelfde hostel als waar ik de laatste dagen van mijn exchange ook verbleef. We kregen een upgrade naar een 4-persoonkamer en dat was toevallig dezelfde kamer als waar ik toen ook in zat. Het voelde nu helemaal alsof ik mijn exchange weer een beetje herbeleefde. We hadden extra geluk want we waren de enige twee in de kamer, dus hadden we alles lekker voor onszelf. Die avond hadden we met Johnny en Jeremy afgesproken, de jongens die we in Surfers Paradise hadden leren kennen en in Sydney studeren. We zijn naar Darling Harbour gegaan en hebben daar heerlijk sushi gegeten. Het was wel grappig, want ik dacht dat zij ons wel een beetje rond konden leiden, maar ik moest hen eerder alles vertellen en laten zien.

Het was erg leuk om weer terug in Australië en dan vooral Sydney te zijn. Het voelde echt als thuiskomen. Hierdoor had ik alleen wel minder het gevoel dat ik aan het reizen was. Ik was tijdens mijn exchange al in Sydney, Brisbane en Byron Bay geweest, dus het was allemaal niet nieuw meer. Ik miste na een tijdje toch wel een beetje om weer nieuwe plekken te ontdekken. Ik heb daarom ook erg veel zin om naar Nieuw-Zeeland te gaan. Waar alles in Azië alles zo goed als vlekkeloos verliep, kwam in Sydney dan toch wat tegenslag. Mijn pinpas is er namelijk op mysterieuze wijze opeens mee opgehouden. Mijn creditcard was eerder al ongevraagd door de Rabobank opgeheven, dus ik kan nu geen geld meer pinnen, wat behoorlijk vervelend is. Gelukkig kan ik via Elise nog wel geld krijgen, maar dit is erg onhandig, maar het moet helaas maar even zo. Op naar Nieuw-Zeeland!

xx suus

  • 18 Mei 2014 - 18:36

    Trudy De Boon:

    Hoi Suus,

    Wat een mooi verslag, leuk dat je weer zo genoten hebt van Australië.
    Ga verder met genieten en ik hoop dat het met de passen weer in orde komt.
    Ik heb toch iets fout gedaan in het begin van mijn leven, ben ook stinkend jaloers.

    Veel lieve groeten van Albert en Trudy

  • 19 Mei 2014 - 10:06

    Marian Docter:

    Het verslag weer met veel plezier gelezen. Wat een geweldige tijd hebben jullie? Wat een luxe dat je kan zeggen dat Australië voelt als thuiskomen. Voor veel mensen is een vakantie daar niet eens weggelegd en jij hebt daar gewoond. Blijf gezond , blijf genieten en kom weer veilig terug. xxx Mama

  • 29 Mei 2014 - 12:30

    Peter-Paul Smits:

    Hoi Susanne.
    Een mooi verslag.Ik hoop dat je hebt genoten in Australie Down Under.
    Veel plezier en geniet ervan.

    Groetjes!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Wereldreis

Recente Reisverslagen:

27 Juli 2014

Argentinië

05 Juli 2014

USA

19 Juni 2014

Fiji

28 Mei 2014

Nieuw-Zeeland

18 Mei 2014

Australië
Susanne

Actief sinds 16 Juli 2012
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 21133

Voorgaande reizen:

23 Februari 2014 - 19 Augustus 2014

Wereldreis

17 Juli 2012 - 04 Januari 2013

Studeren in Australië!

Landen bezocht: